Toimintakertomus 2016

Tällä sivustolla kerrotaan tiivistetysti Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL:n toiminnan pääkohdista vuonna 2016.

Puheenjohtajan katsaus

Vuosi 2016 oli jäsenistömme kannalta kauhea vuosi.

Yliopistot säästivät ja irtisanoivat henkilöstöä vuonna 2016 enemmän kuin vuosina 2010–15 eli uuden yliopistolain aikana. Kevään kilpailukykysopimusneuvotteluprosessi koetteli meitä kaikkia ja toi laihan sovun. Liiton toiminnan painopisteinä oli jäsenistön ja luottamusmiesten tukeminen muutoksessa. Tätä todella tarvittiinkin, sillä jäsenistöämme raastoivat ensin epävarmuus ja sitten shokki irtisanomisista. Luottamusmiesverkostomme oli erityisen kovilla kaikissa niissä yliopistoissa, joissa yt-menettelyt käytiin.

Jäsenhankinta oli helppoa jo syksyllä 2015 ja työnantajan toimet vuonna 2016 helpottivat sitä entisestään. Työtekijät haluavat turvaa ja yhteenkuuluvuutta. Yliopistojen rakenteellinen kehittäminen myllersi yliopistoja monin tavoin. Valtionhallinnon säästötoimet jatkuivat myös ja siellä jäsenistöämme kosketti uuden viraston perustaminen.

Työtaisteluvalmius tarkistettiin ja liiton ensimmäinen webinaari kokosi yli 80 kurssilaista kuulemaan PAU:n Heidi Niemistä työtaistelun järjestämisestä. Postin väen kokemukset olivat alkuvuodesta 2016 vielä lähellä.

Viestinnän ja vaikuttamisen parantamiseksi tehtiin erilaisia toimia, muun muassa jäsenhankintaa helpotettiin uudella sähköisellä liittymislomakkeella. Liitto keskusteli aiempaan tapaan niin julkisuudessa kuin verkkosivuillaan sekä jäsenlehti Universitaksessa yliopistojen ja valtionhallinnon kehittämisestä sekä antoi lausuntoja eri lakiesityksiin.

Liiton ammattialatoimikunnat olivat aktiivisia ja vuoden aikana järjestettiin kolme valtakunnallista ammattialaseminaaria: tilapalveluhenkilöstön, hallinto- ja toimistohenkilöstön sekä laboratorio- ja teknisen alan seminaarit, joka keräsivät runsaasti väkeä niin liiton jäsenistöstä kuin sen ulkopuolelta.

Haikein mielin päästimme liiton pitkäaikaiset työntekijät Anne Nordströmin ja Kristina Stenin eläkkeelle. Kiitokset Kristinalle jäsenistön ja luottamushenkilöiden hyvästä palvelusta ja Annelle Universitas-lehden toimittamisesta sekä kaikesta muusta YHL:n eteen tehdystä työstä!

Uusi sihteerimme Piia Reunanen toivotettiin tervetulleeksi pieneen, mutta työteliääseen toimistoomme marraskuun alussa. Liiton hallinto ja aktiivit antavat arvokkaan panoksen edunvalvontatyöhön. Tämä on joukkuelaji, jossa yhdessä tekeminen tuottaa enemmän ja parhaimman tuloksen.

Satu Henttonen